Thursday 24 June 2010

5 minit vs hour

5 minit? Apa yang cuba ingin saya kupaskan dengan 5 minit vs hours ini? Anda rasa apakah yang mampu kita =kaitkan dengan 5 minit?makan?atau apakah ia?

Sebenarnya saya ingin kupaskan ttg solat. 5 minit untuk solat,adakah itu sangt meletihkan dan membazir masa. Saya rasa dgn 5 minit jika bersenam sekalipun tak sempat untuk merasa letih atau berpeluh. Tapi kenapa begitu susah sekali untuk manusia menyediakan masa hanya 5 minit untuk solat.Kedekutnya manusia ini,tidak sedarkan manusia ini betapa Allah itu sangt Maha Pemurah,tak pernah Dia meminta balasan atau bayaran atas segala nikmat yang dia berikan.

Apa  nikmat yang Allah bagi pada aku?cuba katakan?tengok aku sekarang kereta pun kecik,makan pun  sesedap orang lain pun jauh.asyik pokai,rumah pun nasib baik boleh berteduh.tengok orang lain,rumah besar gaji besar patutnya diaorang lah yang alim dan bersyukur.Allah tu dah tunjuk kemurahanNya pada mereka.bukan aku yang serba kurang ni.So buat apa aku nak solat,nak buat apa yang Dia suruh.Dia pun tak da bagi apa-apa pun pada aku.susah ada la.

Mungkin itulah keluhan seorang ynga tidak sedar kan nikmat yang Allah bagi untuknya.yang nampak hanylah perkara yang besar yang mampu memuaskan nafsunya.Tidak kah ia merasa betapa bertuahnya dia.nikmatnya yang sangat besar,setiap nafas dan udara yang Allah berikan ini.tidakkah ia suatu nikmat. Katakan jika Allah mengenakan bayaran untuk setiap nafas kita ini mampukah kita membayarnya.tapi masyaAllah Maha Suci Allah yang sentiasa pemurah dan penyayng pada hambanya terus menerus memberi...

Wednesday 23 June 2010

Berapa nilai umur kita

Andai kata

1 minit = RM 1.00
Jika,
1 jam = RM 60.00
Jika,
1 hari = 24 x 60 = RM 1,440
Jika,
1 minggu = 7 x 1440 = RM 10 080
Jika,
1 bulan = 30 x 1440 = RM 43 200
Jika,
1 tahun = 12 x 43200 = RM 518 400 
 jika ,
10 tahun = 10 x 518400 = RM 5 184 000
 jika ,
 30 tahun= 30 x 5184000 = RM 155 520 000
 jika ,
60 tahun= 60 x 5184000 = RM 311 040 000 

Itu kalau 1 minit harganya 1 ringgit,pastinya ianya lebih bernilai dari itu.tapi Allah tak pernah meminta bayaran untuk nikmat umur,masa dan nafas yang diberikan.Bahkan terus memberi dan memberi tanpa jemu….


Sunday 20 June 2010

Majlis Pelancaran IKRAM

hari ini merupakan hari bersejarah bagi ummat islam di Malaysia
pelancaran sebuah organisasi yang akan mengIslahkan Malaysian..
tahniah buat semua..


ya! Majlis Pelancaran IKRAM..


Apa itu IKRAM?
Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM) adalah sebuah pertubuhan dakwah, kebajikan serta tarbiah yang mengambil peduli tentang urusan-urusan kehidupan masyarakat umum sejajar dengan cara hidup dan ajaran-ajaran Islam. Ia tidak bertujuan membuat keuntungan dan berusaha untuk penegakan perundangan Islam di Malaysia.
MISI dan VISI?
IKRAM ialah sebuah pertubuhan Islam yang menyeluruh, yang bekerja untuk menegakkan Islam di Malaysia. Matlamat IKRAM ialah:
1. Menyebarkan risalah Islam melalui dakwah, serta mempertahankannya daripada kebatilan dan syubahat;
2. Mengumpulkan hati dan jiwa individu Muslim di atas dasar Islam dan membina akhlak yang mulia;
3. Meninggikan taraf sosio-ekonomi umat Islam;
4. Memupuk keadilan masyarakat dan kesejahteraan sosial serta membenteras kejahilan, kemiskinan, keruntuhan moral dan menggalakkan kerja kebajikan, tanpa mengira bangsa dan agama;
5. Memperjuangkan hak umat Islam dan berusaha meningkatkan kesatuan dan perpaduan di kalangan mereka;
6. Menegakkan syariat Islam secara praktikal;
7. Mengadakan hubungan dan kerjasama dengan mana-mana pihak dalam memajukan kepentingan umat Islam;
8. Bekerjasama dengan mana-mana pertubuhan yang mempunyai objektif yang selari bagi memajukan kepentingan Islam, umat Islam dan masyarakat.

Harapan saya,semoga amal dakwah  saya dan antum semua akan terus menerus meningkat dan bersemangat,berbekalkan keikhlasan kepada Allah dalam setiap detik yang dihabiskan untuk dakwah.
Dan semoga dengan terlancarnya IKRAM ni,akan dapat memudahkan lagi penyaluran dakwah-dakwah kepada seluruh tanah air khasnya,dan seluruh manusia amnya..biiznillah 

Tuesday 1 June 2010

"Ghazwul Fikr" @ Perang Pemikiran


Ghazwul fikri berasal dari kata “al-ghazw” dan “al fikr”, yang secara harfiah dapat diartikan “perang pemikiran”. Yang dimaksud ialah upaya pihak musuh musuh Allah SWT untuk meracuni pikiran umat Islam agar umat Islam jauh dari Islam, lalu akhirnya membenci Islam, dan pada tingkat akhir Islam diharapkan habis sampai ke akar umbinya. Usaha ini telah berlangsung sejak lama dan terus berlanjut hingga kini.

Ghazwul fikri telah bermula ketika kaum salib dikalahkan dalam sembilan kali peperangan besar. Allah memenangkan kaum muslimin dalam pertempuran-pertempuran tersebut. Kekalahan demi kekalahan itu akhirnya menyebabkan kaum salib mencipta  taktik baru. Cara mereka bukan lagi berupa penyerangan fizik, tetapi musuh musuh Allah itu mengirimkan putra putra terbaik mereka ke kota Makkah untuk mempelajari Islam. Niat atau motivasi mereka sudah tentu bukan untuk mengamalkan, melainkan untuk menghancurkannya. Pembela­jaran dengan niat jahat itu ternyata berhasil. Tafsir dikuasai, hadits dimengerti, khazanah ilmu Islam digali.
Setelah sampai ke tahap dan tingkat ahli ilmu-ilmu ini, para pembelajar Islam dari kaum Salib ini kembali ke Eropa, lalu membentuk semacam Research and Development (Penelitian dan Pengembangan) untuk mengetahui kelemahan umat Islam agar dapat mereka, kuasai.
Kesungguhan mereka dalam mempelajari Islam tersebut memang luar biasa. Sampai dalam sejarah diungkapkan kisah seorang pembelajar Islam dari kaum salib yang rela meninggalkan anak istrinya hanya untuk berkeliling ke negeri negeri Islam guna mencari kelemahan negeri negeri Islam itu.
Di antara penyataan musuh Allah ini ialah, “Percuma kita berperang melawan umat Islam selama mereka berpegang teguh pada agama mereka. Jika komitmen mereka terhadap agama mereka kuat, kita tidak dapat berbuat apa apa. Oleh karena itu, tugas kita sebetulnya adalah menjauhkan umat Islam dari agama mereka, barulah kita mudah mengalahkan mereka.” Pada mereka percuma memerangi umat Islam, selagi di dada pemuda pemuda Islam Al-Qur`an masih bergelora. Tugas kita. kini adalah mencabut Al-Qur`an hati mereka, baru kita akan menang dan menguasai mereka.”
Syaitan laknatullah itu dahuluinya menghina serta melecehkan Islam melalui lisan mereka dengan cara sederhana tanpa dukungan hasil teknologi canggih. Tetapi kini, penghinaan serta pelecehan itu dilakukan dengan hebatnya yang mempergunakan sarana modern yang super canggih. Di sisi lain, musuh musuh Islam berupa syaitan manusia itu hebat dan licik. Struktur dan lembaga lembaga Internasional, baik politik maupun ekonomi, sosial, budaya, pendidikan, militer dan bidang bidang penting lainnya hampir seluruhnya berada dalam genggaman mereka. Makanya perputaran roda organisasi dan lembaga lembaga dunia itu sepenuhnya dapat mereka kendalikan secara sangat sistematis tanpa disadari oleh umat Islam, yang sebagiannya masih sangat dungu dan belum tersentuh oleh dakwah.
Dalam bidang komunikasi khususnya  misalnya, hampir seluruh sumber berita berada dalam genggaman mereka, baik yang berskala internasional maupun nasional. Maka tak dapat dibantah bahwa media massa yang didominasi atau dikuasai oleh kalangan anti Islam, yang melihat Islam sebagai ancaman bagi kepentingan politik dan ekonomi mereka.contohnya ia berusaha agar masyarakat dunia membenci Islam dan menjauhinya, serta menanamkan keraguan dalam dada kaum muslimin akan kebenaran dan urgensi Islam di dalam hidup.
Dahulu, para penjajah menyerang kaum Muslimin dengan senjata bom, meriam dan peluru. Serangan itu hingga kini sebetulnya masih tetap berlangsung. Hanya yang dijadikan sasaran bukan lagi jasmani, tetapi akidah umat Islam. Salah satu tujuannya ialah bagaimana agar fikrah atau akidah umat Islam rosak. Tujuan paling akhir adalah bagaimana agar Islam dan umat Islam berhasil dihabisi riwayatnya dari bumi Allah SWT ini. Serangan inilah yang disebut ghazwul fikri (perang ideologi). Dan senjata yang dipergunakan bukan lagi bom atau peluru, tetapi surat kabar, majalah, radio, televisyen dan media media massa lainnya, baik cetak mahupun elektronik, baik yang sederhana, mahupun yang super canggih.
Satu hal lagi yang tidak boleh kita dilupa kan adalah, muncul nya musuh musuh Islam dari dalam tubuh umat Islam sendiri tanpa kita sadari. Misalnya ada nya ‘tokoh’ Islam yang diberi predikat Haji atau profesor-doktor, yang konotasinya pembela Islam, sehingga dikira umat Islam, ia memang pembela Islam, padahal sebaliknya,. Kadang-kadang menimbulkan perpecahan di kalangan kaum Muslimin. Sebagian mereka mengaku beragama Islam, namun takut (phobia) kalau Islam berkembang di muka bumi Allah SWT yang fana ini
Malangnya,kini apabila kita lihat masyarakat sekarang tidak sedar akan rencana musuh Allah ini. Apa yang benar dan apa yang salah kelihatan sama bahkan lebih cenderung kepada yang salah.Malahan ada yang tersedar darinya terus alpha mengikutnya.Kita dapat lihat sekarang bahawa musuh-musuh Allah ini hampir berjaya deangan rencana mereka.Dalam negraa kita sahaja sungguh beribu macam agenda yang mereka aturkan.Pemuda-pemudi larut dalam dunia yang di indahkan oleh mereka ini.MasyaAllah betapa hebatnya rencana-rencana mereka tapi kita sebagai ummat mesti yakin sungguh rencana Allah lebih hebat dan tak mampu mereka tandingi.
Antara musuh- musuh Islam
1) ZIONIS-ingin menubuhkan zionis raya(pakatan zionis) dengan menakluki tanah Palestin
2) NASRANI- penyelewengan terhadap hukum-hukum islam dan mencetuskan was-was dalam hati umat islam
3) ORIENTALIS- pakar/pengkaji ilmu Islam bagi tujuan untuk mengelirukan dan menyesatkan orang Islam
4) SEKULAR- membeza-bezakan hukum Islam dari konsep pemerintahan(negara)
5) KAPITALIS- membenarkan perebutan haram terutamanya dalam konsep jual beli (menghalalkan riba)
6) NASIONALIS-sikap berpuak-puak yang menghalang penyatuan hati umat-umat Islam
Antara strategi musuh islam
1) menghancurkan fikrah insani
2)merosakkan akhlak orang-orang islam (menghilangkan rasa malu dalam diri umat islam menyebabkan      mereka membuat perkara-perkara yang dilarang)
3) melarutkan keperibadian islam
Antara serangan  adalah melalui
1.     Media
2.     Pendidikan
3.     Penerbitan
4.     Hiburan
5.     Sukan
6.     Fesyen