Thursday 24 June 2010

5 minit vs hour

5 minit? Apa yang cuba ingin saya kupaskan dengan 5 minit vs hours ini? Anda rasa apakah yang mampu kita =kaitkan dengan 5 minit?makan?atau apakah ia?

Sebenarnya saya ingin kupaskan ttg solat. 5 minit untuk solat,adakah itu sangt meletihkan dan membazir masa. Saya rasa dgn 5 minit jika bersenam sekalipun tak sempat untuk merasa letih atau berpeluh. Tapi kenapa begitu susah sekali untuk manusia menyediakan masa hanya 5 minit untuk solat.Kedekutnya manusia ini,tidak sedarkan manusia ini betapa Allah itu sangt Maha Pemurah,tak pernah Dia meminta balasan atau bayaran atas segala nikmat yang dia berikan.

Apa  nikmat yang Allah bagi pada aku?cuba katakan?tengok aku sekarang kereta pun kecik,makan pun  sesedap orang lain pun jauh.asyik pokai,rumah pun nasib baik boleh berteduh.tengok orang lain,rumah besar gaji besar patutnya diaorang lah yang alim dan bersyukur.Allah tu dah tunjuk kemurahanNya pada mereka.bukan aku yang serba kurang ni.So buat apa aku nak solat,nak buat apa yang Dia suruh.Dia pun tak da bagi apa-apa pun pada aku.susah ada la.

Mungkin itulah keluhan seorang ynga tidak sedar kan nikmat yang Allah bagi untuknya.yang nampak hanylah perkara yang besar yang mampu memuaskan nafsunya.Tidak kah ia merasa betapa bertuahnya dia.nikmatnya yang sangat besar,setiap nafas dan udara yang Allah berikan ini.tidakkah ia suatu nikmat. Katakan jika Allah mengenakan bayaran untuk setiap nafas kita ini mampukah kita membayarnya.tapi masyaAllah Maha Suci Allah yang sentiasa pemurah dan penyayng pada hambanya terus menerus memberi...

0 comments:

Post a Comment