Wednesday 3 November 2010

Hebatnya mereka



Hmm.. Dalam waktu exam begini sempat pula aku membaca buku selainnya. Kekangan masa rehat  study lebih baik aku baca buku-buku ilmiah yang santai. Dalam menghabiskan satu subject ni , sempat pula aku habiskan sebuah buku berjudul 12 TOKOH PENGUBAH DUNIA yang ku beli ketika berkunjung ke Indonesia  awal tahun dulu.

Ketika sedang membaca,teringat pula kata-kata Pak Anis Mata tempoh hari. Yang mana beliau berkata kita adalah apa yang kita fikirkan.So fikirkanlah yang besar-besar supaya fikiran itu menjadi kenyataan.Dan katanya lagi banyakkan membaca bibliography2 orang-orang besar yang boleh menjadi idola kita dan memotivasikan kita menjadi seperti mereka.


Memang betul kata Pak Anis Matta ,setiap kali  baca buku ni,bertambah motivasi untuk ulangkaji dan mendalami ilmu-ilmu yang aku pelajari. Sayang sekali  apa yang telah aku lakukan selama ni.Memanglah study but tak semua yang melekat kat otak ni.hampir 20tahun kot belajar tapi tak satu bidang ilmu pun aku kuasai.Hmmm.. Pe nak jadi nih..


Antara tokoh yang tercatat di buku yang aku baca ni seperti Ibnu Sina,Ibnu Hayyan,Al-Kindi,Al-Biruni,Ibnu Khaldun.Setiap daripda mereka memiliki kemahiran dalam pelbagai jenis ilmu. Contohnya Al-Biruni sahaja mahir dalam ilmu farmasi,kimia,geografi,astromi dan matematik. Rupanya Al-Biruni lah founder kepada hukum graviti yang mana dikenali sebagai Newton Law sekarang.Isaac Newton menjumpai hukum ini setelah enam abad terkemudian. Manakala Al-Hayyan pula sangat bijak dalam ilmu kimia.InsyaAllah aku pun nak jadi seperti mereka ni.

Mereka adalah ilmuan-ilmuan Islam yang terdahulu yg sangat dihormti. Walaupun dalam kehidupan mereka yang terlibat dengan peperangan mereka sempat untuk menulis beratus-ratus buah buku untuk diwariskan hingga sekarang.Di mana sahaja mereka,peluang yang ada mereka gunakan seoptimumnya. Hatta didalam penjara sekalipun mereka mampu untuk menulis buku.MasyaAllah hebatnya mereka.Mereka berhijrah daripada satu negeri ke negeri yang  untuk mencari ilmu yang diinginkan. Bukansahaja   bagus dalam ilmuan bahkan kerana ilmu itu mereka diangkat darjatanya. Menjadi ulama dan menteri pada ketika dulu. Seperti yang di firmankan Allah dalam kalamnya:


"…..niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat…." -(Almujadilah:58)

Hm.. Kita sekarang sangat bertuah jika dibandingkan kehidupan mereka.tetapi satu ilmu pun tak dikuasai.Di mana ghirah pada ilmu dan cintakan ilmu itu.kemana masa kita habiskan. Setiap saat hidup mereka ada membuahkan hasil tapi setiap jam hidup kita belum tentu ada manfaatnya.

Ayuh bangkit wahai diriku..

0 comments:

Post a Comment